Kronika



Popis Krtčí norou 3 (23. září 2006)

Úvodem

Zde najdete podrobnou reportáž ze třetí Krtčí nory. Najdete zde zadání, autorská řešení šifer a popis průběhu hry. Komentáře jsou na stránkách jednotlivých šifer.
Naše šifry můžete samozřejmě kdekoliv využít. Přáli bychom si, abyste uvedli, že pochází z Krtčí nory. Když nám napíšete, jak se (ne)líbily, budeme potěšeni.


Ke stáhnutí

jsme pro vás připravili
  • zadání všech šifer (pdf, kolem 5MB)
  • všechny nápovědy (pdf, kolem 1MB)

    Jak vznikla třetí hra Krtčí norou

    Kořeny

    Krtčí norou 2 proběhla v září 2005. Přestože se nám nepodařilo hru vyladit tak, aby hráči postupovali podle našich plánů, chtěli jsme v pořádání šifrových her pokračovat dál. Do týmu přišel Michal a začali jsme plánovat nový ročník ve třech.

    Nová pravidla

    Zavedli jsme nápovědy a bodový systém. Hráči nepoužitím nápověd a záchranné obálky uchovávají body, které jsou hlavním kritériem přisestavování pořadí.

    Výběr trasy terénní části

    Rozhodli jsme se pro lesy mezi Bílovicemi a Útěchovem, protože se nám lokalita líbí a delší dobu tam žádná šifrová hra neproběhla. Při podrobném zkoumání na jaře 2006 se ukázalo, že místo nabízí více značených cest i těžšího a orientačně náročnějšího terénu v podobě zalesněných kopců s mnoha cestami a ploty, které nejsou vyznačeny v mapě. Absolvovali jsme v těchto lesích několik velmi zajímavých výletů. Hledali jsme záludně schované pomníky a neexistující studánky či významné stromy. Ani používání GPS nás mnohdy nezachránilo. Stanoviště jsme nakonec umístili k objektům, za jejichž reálnou existenci jsme byli schopni ručit.
    V létě se nám podařilo domluvit se s majitelkou sportovního areálu na severu Útěchova. Od té doby bylo jisté, že hra skončí právě tam.

    Městská část

    Park na náměstí Osmadvacátého října se nám opět hodil kvůli zahájení řadou. Dále jsme chtěli hru vést přes Špilberk kvůli třetí šifře. Také jsme při vymýšlení trasy objevili výbornou zkratku mezi Lesnou a Obřany. Městská část byla hotová. Vede přes parky a hřiště, MHD stačí použít jen jednou.
    Ještě zbývalo spojit obě části hry. Při průzkumu terénu jsme objevili cestu z Obřan k ranči mezi Soběšicemi a Bílovicemi, proto jsme na ni přesunuli stanoviště osm od hrušně (kde bylo původně plánováno) a zajistili tak, že trasa vede co nejméně po silnicích, kde jezdí auta.

    Šifry

    Nápady na šifry jsme měli celý rok. Někdy na jaře jsme vybrali kolem deseti nejpovedenějších z nejméně dvojnásobku nápadů. Ostatní se ukázaly jako nevhodné, nebo je z jistých důvodů necháváme na jindy. Z tohoto výběru prošly až do hry šifry 2, 3, 4 a 8.
    Později dostal Honza za úkol vymyslet matematickou šifru, protože nám ve hře šifra tohoto tématu chyběla. Výsledek je šifra číslo 6.
    Nejmladší šifry jsou 5, 7, 9, 10 a 11, přidané jako nové nápady nahrazující méně vhodné šifry nebo vyplňující prázdná místa.

    Testeři

    Mimo interní testy v Krtcích se nám podařilo domluvit se s ochotnými týmy na testování šifer. Unaveni sluncem, Opravte to, Černý racek, Pohodička a Šlamastyka nám velmi pomohli objevit nedostatky a navrhli potřebné úpravy. Testovali v červenci a srpnu.
    Ještě jednou jim děkujeme.

    Vývoj šifer

    U většiny šifer neznáte jejich první verze, mnoho z nich bylo sestaveno několikrát (každé sestavení zabere až několik hodin času), dokud jsme nebyli s výsledkem spokojeni. Vývoj šifer je podrobně popsán v odstavcích „O šifře“ černou barvou (označte text pro odhalení).

    Pohoda

    Šifry města a Výzvy jsme měli hotové a připravené na testy začátkem července. Zbývala otázka, co dát do Pohody. Máme sice několik náhradníků, ale nakonec volíme obměny šifer Výzvy. Na testech se totiž ukázaly jako středně obtížné, relativně méně problémové a zajímavé. Obtížnost jsme snížili jednodušším zadáním a přidáním silných nápověd.

    Dramaturgie hry

    Vsadili jsme na (podle nás) dobré schéma střídání lehkých a těžkých šifer.
    Ze začátku se snažíme týmy rozdělit, aby nešly příliš ve skupinkách. Zároveň nasazujeme prozrazení úvodní řady po třiceti minutách a silné (dokonce i podle testerů) časové nápovědy k šifrám dva a tři po dvaceti minutách, což by mělo slabší týmy zdržet ale rozhodně ne zastavit.
    Špičkami obtížnosti mají být šifry 4, 6 a 8. Naopak vyloženě oddechové jsou šifry 3, 5 a 7 (směrem k sedmičce mírně vzrůstá obtížnost). Šifry 9 až 11 terénní části by měly být vyrovnané, středně obtížné. Hráčům Pohody zavařit nechceme a Výzvákům plánujeme dostatek starostí s přesuny.

    Příprava těsně před hrou

    Poslední týden před hrou jsme intenzívně pracovali na aktualizaci webových stránek, tisknutí šifer, vyzvednutí triček, zajištění cíle, objednání klobás, rozmyšlení startu, sledování stavu účtu, rozvržení úkolů, nastavení otvíracích dob stanovišť, přípravě startovní obálky, balení nápověd, předepsání této reportáže a na dalším. Část jsme sice měli téměř hotovou, předchystanou z dřívějška, ale stejně nám hra dala dost zabrat. A to čekáme jen padesát týmů. Kolik času asi takhle stráví organizátoři Tmou...
    Také probíhalo usilovné shánění pomocníků, protože jsme chtěli mít člověka na každém stanovišti po celou dobu jeho otevření. Zabrání to ukradení šifry, centrála má lepší informace o průchodu týmů hrou (to také díky nálepkám týmů na každém místě hry) a týmy je možné lépe kontrolovat.

    Na startu



    1. – úvodní řada – park na Náměstí osmadvacátého října

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry
    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry


    Řada: TRILION, 700, 600, 107, 106, 60, 50, 18, 15, 14, 13, 12

    Co my:
    Na startu na náměstí 28. října jsme se postupně sešli v plné organizátorské sestavě. U Novotných se večer před hrou pilně pracovalo na třídění materiálu. A nešlo jen o náročnou přípravu startovních fólií pro jednotlivé týmy. Měli jsme připraveno mnoho igelitových tašek s výbavou pro jednotlivé pomocníky, na každé stanoviště to byla vývěsní cedule a pak několik euroobalů s nápovědami a se šiframi. Vítek připravil barevný rozpis, aby každý věděl, kde kdo je a co se děje.
    Honza s Markétou si v šalině po cestě z domu připadali jako Ježíšek o Vánocích, měli tašku na kolečkách a několik dalších igelitek, také s různým textilem pro vítěze. Michal si převzal igelitku s druhým a šestým stanovištěm a ještě právě trička a šátky do cíle. Měl ze všech asi nejnabitější program a nejvíc přesunů. Před začátkem vyvěšování řady musel spěchat do Tyršova sadu. Tammis si převzal třetí stanoviště a spěchal na Žerotínovo náměstí. Mamka Novotná měla čtvrté stanoviště ve svém batohu už z domu, po vyvěšení řady odešla na Špilberk. Tomáš si převzal igelitku s pětkou a po vyvěšení řady odjel na Lesnickou. Honza měl sedmičku v batohu a na odjezd do Obřan měl relativně dost času. Největší igelitku dostala Lada, měla v ní krabici plnou papíru, protože na osmém stanovišti se toho rozdávalo nejvíc. S Vítkem, který umisťovl terén Výzvy se postupně přesunuli k Bílovicím. Markéta měla své úkoly jako fotografka a v batohu vezla zadání devítky a desítky z Pohody po poledni do terénu. Až po vyvěšení řady se podle domluvy dostavila i Jitka a převzala si jedenáctku Pohody. Měla tu sobotu dost napilno, musela kromě Krtčí nory stihnout ještě svatbu, její tedy nebyla, takže to nebylo tak náročné.
    Bez problémů se zvládla také registrace. Měli jsme připraveny cedule a seznamy a hráči byli velmi disciplinovaní. Pouze čtyři týmy nedorazily, ale vzhledem k celkově velkému počtu hráčů nás to příliš nemrzelo. Po shromáždění veškerého davu promluvil Vítek z prolízačky. Zopakoval důležitá pravidla, bezpečnostní i herní, a odstartoval samotnou hru. Na připravené šňůry jsme začali vyvěšovat čísla, od loňska už jsme věděli, jak na to, takže to šlo hladce. Týmy se moc nerozprchávaly, a tak jsme pružně měnili plánované vyvěšovací intervaly. Po vyvěšení posledního čísla jsme najednou zůstali v parku sami. Sbalili jsme šňůry, více toho naštěstí nebylo, žádné odpadky, hráči jsou slušní. A rozešli jsme se po dalších povinnostech. Oddechli jsme si, že se start obešel bez výraznějších komplikací. Měli jsme trochu obavy i z policie, nepočítali jsme s tak velkým počtem týmů a hráčů a hra nebyla nikde hlášená. Takže například městské strážnice, vyhánějící po ránu z parku pejskaře, děsily i nás.

    Co týmy:
    První týmy se spolu s prvními organizátory objevily v parku již před osmou hodinou. Setkání se známými na startu patří k tradičním herním rituálům, i Krtčí nora už letos přilákala slušný dav. Registrovalo se celkem 51 týmů.
    Úvodní logická řada nesplnila na sto procent úkol rozdělit pole. Existovalo několik týmů, které se dovtípily skryté logiky a postupně odcházely. Většina zůstala do konce. Zvykejte si, s logickou řadou se nejspíš setkáte i na případných dalších ročnících, nám se tento systém startu líbí. A nepočítejte vesměs s tím, že vám pomůže vytáhnout kalkulačku. O tom to loni ani letos rozhodně nebylo. Letos bylo dobré přeříkat si řadu nahlas nebo si ji přepsat, slovně ovšem. Pobavily nás týmy, které začínaly postupem času uzavírat sázky na další číslo. Třeba nejmladší (Rychlé želvy) podle nás šifru v podstatě vyřešili, jen se nějak neměli k odchodu. Procesí, jež odpochodovalo po prozrazení do Tyršova sadu, můžete vidět na jedné z fotek. Naštěstí to nebylo daleko a již druhá šifra (podle plánu) tento problém vyřešila.

    Řešení:
    Čísla v řadě jsou všechna přirozená čísla, která v češtině zapíšeme sedmi pímeny, seřazená od největšího k nejmenšímu. Poslední (tj. nejmenší) takové číslo je DVANÁCT. Dvanáctka odkazuje do Tyršova sadu.

    O šifře:
    S původní úvodní řadou měli testeři velké problémy, proto jsme ji v srpnu nahradili za jinou, podle nás značně lehčí.

    2. – kůň – Tyršův sad

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Na lavičce v parku čekal na týmy Michal. Krátce po odstartování hry sem přišla fotit Markéta, v Tyršově sadu máme zachyceny první týmy i dav hrnoucí se po prozrazení řady. Během největší tlačenice došlo i na situaci, kdy se dva týmy nenáhlásily a nenalepily. Takže se na ně čekalo tak dlouho, než se zjistilo, že už byly i na dalších stanovištích. Aby mohl Michal pohodlně a včas odjet na Lesnou, počkala posledních pár minut před zavřením na stanovišti Markéta. Čelo závodu nás celou dobu tak trochu prohánělo.

    Co týmy:
    Vyřešení druhé šifry trvalo někomu dlouho, jiným zase velmi krátce. Je to pěkně vidět v podrobných statisikách. Pomoci k řešení mohlo ledacos, zkušenosti, znalost okolí, dobrá práce s mapou nebo trocha štěstí. Situaci hodně zoufalých, měla jistit časová nápověda, jež se nesnažila nic tajit. Testeři nám to trochu vyčítali a možná i hráčům připadaly nápovědy dost explicitní, ale vězte, že to považujeme za šťastnejší, než když je nápověda tajuplnější než šifra.

    Řešení:
    Proskákáte pole čtverečků skoky jako šachový kůň počínaje polem označeným šipkou. Text v pořadí průchodu políčky: TŘETÍ STANOVIŠTĚ TŘETÍ KRTČÍ NORY NALEZNETE PŘED REKTORÁTEM MASARYKOVY UNIVERZITY NA ŽERTÍNOVĚ NÁMĚSTÍ!

    O šifře:
    Šifra číslo 2 pochází z Honzovy prázdninové šifrovací hry. Už na jaře prošla změnou ze čtvercové šachovnice v šachovnici tvaru koně. Dále nebylo třeba nic měnit. Legrační bylo, že testeři dlouho nedokázali uvidět část textu „... Krtčí nory ...“, přestože je to téměř název hry.

    3. Steven Spielberg – Žerotínovo náměstí

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Přes trojku měly týmy okolo Tammise jen rychle procházet. Markéta po zavření dvojky už tu neměla mnoho příležitostí k focení, skoro všechny týmy už byly dál. Celkem frekventované místo jsme nepovažovali za šťastné pro stanoviště na dlouhé luštění, ale Spielberg se dal řešit případně i na stojáka. Po zavření stanoviště odjel Tammis pomoci Michalovi na Lesnou a pak i do cíle.

    Co týmy:
    Každý tým musí dát dohromady trochu znalostí o filmu a Steven Spielberg je snad ten nejznámější režisér. Takže hurá dál na Špilberk. Pro týmy hledající ulice pojmenované po režisérech a podobné asi stačila časová nápověda k tomu, aby se také vydali jedinou správnou cestou.

    Řešení:
    Doplněním písmen a přečtením v pořadí čísel získáte REZISER. Režisérem všech uvedených filmů je Steven Spielberg. Použijete poslední slovo jména, protože z názvů filmů bylo vždy použito poslední slovo – získáváte SPIELBERG. Špilberk je nejznámější brněnská památka, je nedaleko, je v rejstříku mapy a je výslovností velmi podobný se Spielbergem.

    O šifře:
    Trojka je nápad na lehkou a kompaktností elegantní šifru podle vzoru „Hledejte u Mělníka“ z KN2. Testeři navrhovali ztížení, což se nám v KN2 (náhodou také u třetí šifry) nevyplatilo, takže jsme ji nechali záměrně lehoučkou. Obavy z toho, že nebrňáci neznají Špilberk všichni testeři vyvrátili.

    4. – Alenka (nory) – na Špilberku u vstupní brány

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Mamka Novotná pomohla ještě s vyvěšováním řady a pak spěchala na Špilberk. Úplně to nestihla, první týmy supěly do kopce zároveň s ní. Po vydání prvních zadání a rozbalení stanoviště už vládla na Špilberku z organizačního hlediska pohoda. Týmy se v příjemném prostředí na hradbách pravidelně střídaly, žádné návaly, žádné dlouhé čekání. Honza prošel přes Špilberk a odevzdal tašku s nepotřebnými věcmi, aby toho na cestování ve zbytku dne neměl tolik. Obhlédl týmy a zhodnotil situaci, času neměl nazbyt, Prahory se totiž na hradě moc nezdržely, a tak spěchal dál, když se nechtěl nechat na své sedmičce předběhnout. Plánované focení zhatil prostý důvod, foťák zapomenutý doma.

    Co týmy:
    Ve vedení byl v první třetině hry tým Lamy na varanech, na Špilberku se ovšem trochu zdrželi. Kromě Prahor zřejmě nikdo neřešil toto stanoviště stylem příchod-odchod. Morseovka se asi nabízela, jen šlo o to, odvrhnout zcestné myšlenky a vybrat způsob kódování, který by dobře odpovídal zadání. Považujeme "Nory" za šifru velmi zdařilou také z estetického hlediska. Krtčí testerský tým postupoval následovně. Po určitém šumu říkali, nory máme projít, takže si napíšeme jak, má to být důkladně, takže musíme i do slepých uliček, zápis cesty první norou zní: "D (dolů) PPP (třikrát doprava) DLPPLDLLLDPLLLDPDLPDPPD. Neříkejte, že to není morseovka, dva znaky a oddělovač. Určité pokyny ohledně procházení a chápání zadání obsahovala první nápověda, princip kódování, tedy morseovka, byl prozraen druhou nápovědou, k té patřil i hezký návodný obrázek zakopaného psa, který už nemohl nikoho nechat na pochybách.

    Řešení:
    Čtyři nory jsou čtyři slova zakódovaná morseovkou. Oddělovač je přechod mezi patry, začátek nahoře, konec slova ve dnu nory. Tečka je pohyb o jeden úsek na patře vpravo, čárka vlevo. Více viz první nápověda. Řešení: SPOJENI MHD SESTADVACET DEVET. V písmeni C procházíte patro dvakrát tam a zpět, ne jen jednou tam a zpět, to nemá žádné odůvodnění, ale SESTADVANET je blbost. Další stanoviště je na jediném místě, kde se kříží linky MHD 26 a 9 – křižovatka Lesnická – Generála Píky x Drobného – Provazníkova (Brno–sever).

    O šifře:
    Čtvrtá šifra s norami má pracovní název Alenka, protože v prvním Michalově nápadu figurovali Alenka a králík. Králičí noru jsme posléze změnili na krtčí. Dvěma testovacím týmům se Alenka nelíbila, protože podle „Alenka v říši divů a za zrcadlem“ zkoušeli nory zrcadlit. Nápovědy zůstaly, akorát k původně stručné druhé nápovědě „morseovka“ přibyl pro legraci a větší napovídavost i zakopaný pes.

    5. – přehyby – křižovatka Drobného, Lesnické, Generála Píky a Provazníkovy

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Tomáš to na Lesnickou nestihl, tedy na čas by tam asi byl, ale Prahory prostě v první fázi protrhly i časy kyborgů. Museli na zadání chvíli počkat. Utěšovali je Vítek s Ladou, kteří měli cestu kolem. Přes Lesnickou pak projel i Honza a Markéta s foťákem. Tomáš po zavření stanoviště odjel pomoci Michalovi na Lesnou a pak i do cíle.

    Co týmy:
    Zmíněné Prahory dorazily na stanoviště ještě předotvírací dobou a k přesunu využily šalinu. Jiné týmy přijížděly od Špilberku náhradním autobusem za šestadvacítku. Po krátkých pokusech s vybíráním nějakých písmen ze šroubovaného textu asi každý tým dospěl ke správnému řešení. Někdo opravdu papír přehýbal, jak to bylo správné podle autora, někomu stačilo naznačení čar a čtení částí textu. Páté stanoviště stále patří k těm, přes něž prošly naprosto všechny týmy, dříve nebo později, ale všechny.

    Řešení:
    Papír se dvakrát a dvakrát přehne tak, aby nahoře zůstalo právě jedno celé nevybledlé logo. Pak lze normálně přečíst, že další stanoviště je u mateřské školky na ulici Nejedlého (což je severním směrem na Lesné).

    O šifře:
    Pátá šifra zůstala v principu beze změny, jen se několikrát předělával text (z více napovídavých variant na méně napovídavou). V určité chvíli bylo nutné na kosmetické úpravy rezignovat, protože práce zahrnující manipulaci s jednotlivými písmenky, až jednotlivými pixely (!) je velmi náročná.

    6. – matematická – hřiště u MŠ Nejdlého na Lesné

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Michal spěchal z dvojky na šestku a rozložil se u školky na Nejedlého. Prostředí parku bylo podobně jako v Tyršově sadu velmi příjemné k luštění, odkazuji například na fotografii luštících Lam na varanech. Michal i Markéta zde vyfotili mnoho pěkných fotek. Po zavření svého stanoviště přijel na lesnou Tammis a umožnil tak Michalovi odjet do Útěchova do cíle, abychom byli připraveni na nejrychlejší týmy.

    Co týmy:
    Šestka byla (a měla být) nejzapeklitější. Asi jak pro koho, ale většina týmu zde strávila hodně času. Prahory přišly o vedení, protože Chlýftým řešil matematickou šifru bleskově a začalo velké přetahování o první místo. Různé návodné informace obsahovaly bodované nápovědy a pro někoho tu byla ještě (poslední) záchrana. Kdekdo si stěžuje, že mu nápovědy řekly jen to, co už dávno věděl. To, co za své drahocenné body dostáváte, je jistota, jistota, že právě to či ono je ta správná cesta. Je naprosto normální, že správné myšlenky během diskuze nad šifrou zazní, ale věnovat svou pozornost pouze tomu nejdůležitějšímu, v tom je to umění. Věřte, že sestavování nápověd jsme se věnovali dost pečlivě a že je to obtížná fáze přípravy hry.

    Řešení:
    Spojte čarou sousední (ve vodorovném a svislém směru, jak naznačují tečkované čáry) kolečka s číslem právě když je jedno z nich dělitelem druhého. Jelikož prostorů mezi kolečky s číslem je přesně 104, což je 4 x 26, vepište do nich čtyři abecedy (A .. Z). Do výsledku se uvažují pouze písmena ohraničená čtyřmi čarami z předešlého kroku. Text KOST–ELO–BR–ANY znamená „kostel Obřany“.

    O šifře:
    Matematická šestka byla nejvíce upravovanou šifrou. Původní nápad (pouze čísla v kroužcích, řádky po třinácti, výsledek přesmýknutý) jsme spojili s původní zamýšlenou nápovědou (obrysy čtverců mezi čísly). Jenže ani tak nebyli testeři úspěšní (někteří ani při použití druhé nápovědy ukazující postup řešení). Rozhodli jsme se situaci vyřešit vytvořením nového designu šifry, nápad se nám líbil natolik, že jsme věřili, že zlepšením grafické podoby snížíme obtížnost. Nakonec byla vybrána nejjednodušší varianta, navíc v podobě čtyř řádků s celou abecedou a bez nutnosti přesmýknout tajenku. Slíbili jsme přece méně komplikované šifry. Nejpodařenější varianta je podle nás se třemi abecedami, tajenkou nevyžadující přesmyčku a bez příliš prozrazujících šedých čtverců (hráči si mají sami spočítat, že mezer je dvacet šest). Ale takhle hrozilo, že většina týmů stráví nad šifrou příliš mnoho času, jako při všech testech.

    7. – logopedická – kostel v Obřanech

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Honza byl v Obřanech včas, usadil se na schodech kostela. (Podle remcalů příliš vysoko, ale to vám přece nemohlo uškodit). Napřed si mohl v klidu luštit svoje logické úohy, ale ještě před vypsaným otevřením se objevil Chlýftým a dožadoval se zadání sedmé šifry. Stanoviště bylo vesměs příjemné, svítilo sluníčko a občas kolem kostela projel vlak. Občas se taky objevil nějaký tým. Napřed ti rychlí a pak po pauze postupně všichni ostatní. To, že všechny týmy prošly hrou až na osmé stanoviště, považujeme za úspěch a naplnění organizačního záměru. Přes Obřany prošla Markéta po cestě do Bílovic. Mamka přijela z domu s foťákem a pomohla s hlídáním, když Honza pokračoval do terénu.

    Co týmy:
    Několik prvních týmů prošlo v rychlém sledu krátce po otevření stanoviště. Další týmy se pak trousily během celého odpoledne. Řešení sedmé šifry bylo snad celkem hračka. Chtělo to zřejmě kombinovat snahu o vyslovování písmen s poctivým studováním mapy. Ovšem té správné, neboť už se pokračovalo do terénu. Struktura tajenky přímo nabízela řešení, nebo alespoň světovou stranu. První týmy se po nápovědě písmen nepídily, postupem času občas někdo zašel nechat si za dva body poradit. Stačilo to dříve či později všem, všichni postupně pokračovali k Bílovicím. Rozpory mohla způsobovat podobnost slov "hrušně" a "hřiště".

    Řešení:
    Samohlásky na fotografiích jsou „U“, „E“, „Á“, „A“. Ostatní písmena jsou souhlásky. Předpokládáme, že hráči se budou snažit vyslovovat podle pokynů a zjišťovat, která souhláska to je (máme vyzkoušeno z předchozích testů). Výsledek je 1200 METRŮ OD HRUŠNĚ NA ZÁPAD.

    O šifře:
    Logopedická šifra byla nejprve podána jako laický popis, jak nastavit vnitřek a vnějšek pusy. Později jsme koupili poloodbornou knížku a použili přesnější popisy, jak vyslovovat. Fotografie úst vyslovujících samohlásky šifru značně zjednodušily. Přesto by mělo při řešení dojít na zábavné pokusy o vyslovování podle návodu.

    8. – proužky – roh ohrady ranče mezi Soběšicemi a Bílovicemi

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Lada s Vítkem přišli založit stanoviště asi dvacet minut před příchodem prvního týmu. Vítek odešel umístit celou Výzvu, nezdržel se zde dlouho, nechtěl, aby někdo spatřil, kterým směrem odchází. Lada zůstala jako kontrola a hlídala až do zavření někdy po sedmnácté hodině.

    Co týmy:
    První přišel Chlýftým, následovaly Prahory a and all that jazz. Nejrychlejší řešení a přesun měli Lamy na Varanech a Chlýftým (oba týmy 46 minut).
    Větřík, jindy tak příjemný, rozfoukával nastříhané proužky, takže přepisování do čtverečkovaného papíru mívalo větší úspěch. Tým and all that jazz někde poblíž ztratil mobilní telefon, který se nám už nepodařilo najít.

    Řešení:
    Proužky se vystříhají a proplétají tak, aby se střídalo „nahoře“ a „dole“ (známe z rohožek, deček a podobných, viz nápověda) a byla vidět malá písmena. Výsledkem je obrázek značky kóta, což ukazuje na kótu 391,6 na kopci severně, ve Výzvě a výřez značky kostela v Bílovicích v Pohodě (stejně blízko je kostel v Obřanech, ale tam už bylo předchozí stanoviště). Není nutné stříhat a proplétat, s dobrým vhledem lze vše překreslit a „proplést“ na čtverečkovaném papíře.

    O šifře:
    Osmá šifra také prošla několika změnami. Měnily se tajenky i počty proužků. V poslední verzi jsme se uchýlili k malému počtu proužků (což snižuje čas luštění) na úkor horší srozumitelnosti výsledku (poznat, kde na mapě je výsledek, hlavně křížek v částech kolečka jako kostel v Bílovicích nám dělal starosti). Někteří testeři našli řešení i ve verzi 15x15 proužků bez stříhání (pochopením a překreslením na čtverečkovaný papír), takže jsme očekávali, že kvalita týmů se na čase řešení pozitivně projeví.

    9., Výzva – písmena – kóta 391,6

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Základní 9A i alternativní zadání 9B a fotku 9C umísťoval Vítek. Když se blížil ke stanovišti deset, Chlýftým už měl devítku vyřešenou.

    Co týmy:
    Nalezení desátého stanoviště se ukázalo jako mnohem těžší než řešení samotné šifry (to jsme očekávali a zamýšleli). Nejlépe tento problém zvládly týmy Lamy na Varanech, Pralinky zvlášť a Prahory (v tomto pořadí podle času luštění a přesunu), které chválíme. Naopak nejdéle vydržely hledat týmy 2 na 9, Triky a pověry a Iontový stabilizátor, které za výdrž hledání kolem tří hodin chválíme také.

    Řešení:
    Verze A: n-tý sloupec zleva se posune o (n-1) čtverečků nahoru, čtverečky vyšlé ze sítě nahoru plynule vcházejí do sítě zdola. Verze B: jedná se o klasické miny, číslo určuje, kolik je min na sousedních polích ve všech osmi směrech. Čteme miny. Předpokládáme, že tým ihned vyšle někoho pro verzi B. Nedají-li to z A, měli by spojit všechny získané informace k ještě efektivnějšímu řešení. Výsledek je PRAMENTRPASLIK (Trpaslíkův pramen).

    O šifře:
    Písmena v devítce byla původně zakódována třemi způsoby. Po testech, kde se tato šifra, původně myšlená pouze do Výzvy, ukázala jako lehká, jsme ji ztížili ubráním nepoměrně lehčí části C. Dobrým týmům musí stačit spojení A a B.

    9., Pohoda – písmena (lehčí) – kostel v Bílovicích

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Trasa Pohody se otvírala později, protože jsme předpokládali, že všichni rychlejší půjdou Výzvu. Do Bílovic ke kostelu nám přijel pomoci Víťa. Na nádraží převzal od Markéty potřebné materiály a usadil se přímo pod krásným vstupním portálem. Honza prošel přes Bílovice ve chvíli, kdy se tam konečně objevily nějaké týmy, opravdu byl napřed zájem hlavně o Výzvu.

    Co týmy:
    Nečekali jsme, že dá hráčům devátá šifra tak zabrat. Spojení dvou zadání, dvou různých způsobů zakódování stejného textu jsme považovali za dostatečně návodné. Větší úspěšnost měly (podle očekávání) miny. Některým týmům stačilo pár písmen a potom vhodné zapojení práce s mapou. Jiní spotřebovali bodovou nápovědu, v ní byl příklad dekódování jednoho písmene.

    Řešení:
    Stejný postup jako ve Výzvě, akorát verze A i B byly zaráz na jednom papíře a nebylo třeba nikam běhat.

    10., Výzva – stejnoslova – Trpaslíkův pramen

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Šifru umístil Vítek. Na fotce 9C byl Trpaslíkův pramen tak, jak jej již dnes neuvidíte – právě v den hry jej začali lesníci přestavovat. Realita oproti fotce vypadala, jakoby nějaký rozzuřený tým po dlouhém neúspěšném hledání v sousedním údolí stříšku studánky rozřezal motorovou pilou a rozkopal po okolí.

    Co týmy:
    Kdo studánku našel včas, neměl problém s řešením šifry, ukázala se jako relativně lehká (snad díky zabudované nápovědě). Děkujeme Iontovému stabilizátoru za donesení cedule a zadání šifry do cíle, my bychom museli uklízet stanoviště později v noci.

    Řešení:
    Nejprve si všimneme, že v pravém sloupci je dobře navazující text „každý sloupec obsahuje jedno slovo dodržující svůj význam“. Dále hledáme v každém sloupci slovo dodržující svůj význam – jsou to (zleva) „použij čtvrté nejdelší zelené slovo“. Čtvrté nejdelší zelené slovo je „Mufloní“, podle mapy je jediným možným „mufloním“ místem Mufloní studánka.

    O šifře:
    Desítka se na testech ukázala záludnou (první a poslední stejnoslovo šlo odhalit s obtížemi). Šifru jsme však téměř neměnili. Výzva je výzva.

    10., Pohoda – stejnoslova (lehčí) – palouk s pomníkem Havelky a Zieglera

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Markéta po předání igelitky Víťovi došla rychle na palouk. Neustále tudy promenovaly týmy, ale o její stanoviště neměl nikdo zájem. A ten, kdo se přišel podívat, po zjištění, že jde o stanoviště Pohody, zase mizel. První tým přišel z Bílovic až zároveň s Honzou. Pak se zájem výrazně zvětšil, ještě těsně před zavřením přišlo několik týmů. Po striktním zavření v 18:30 Honza s Markétou začali uklízet, v 19:00 sebrali devítku Výzvy na kótě a k ní příslušící další části u studánek. Poté se vydali do cíle, odevzdat turnikety a po náročném dni si také oddychnout. Z mnoha náznaků bylo jasné, že se hra podařila, takže se šlo celkem zvesela.

    Co týmy:
    První týmy, které se motaly okolo palouku, byly vesměs z Výzvy a pouze procházely dál. Většina týmů přišla až těsně před zavřením, některé z nich ještě stihly (často s využitím nápověd) dojít dál nebo dokonce až do cíle.

    Řešení:
    Stejný postup jako ve Výzvě, chybí první řádek sloužící jako maskování začátku textu v posledním sloupci.

    11., Výzva – křížovka – Mufloní studánka

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    Tady zůstal hlídat Vítek a netrpělivě čekal na přicházející týmy, vždyť do cíle už bylo tak blízko.

    Co týmy:
    Týmy přicházely zhruba v pořadí, v jakém přišly později do cíle. Prahorám se rychlým přesunem dál podařilo předběhnout Chlýftým a Lamám rychlejším luštěním Pralinky.

    Řešení:
    Nejprve doplníme všechna slova v křížovce. Na místech tajenky však najdeme nesrozumitelné dvojice. Všimneme si, že první písmeno každé dvojice je z první poloviny abecedy a druhé ze druhé poloviny abecedy (přesněji z prvních 14 a posledních 12 písmen) – právě jako je označení sloupců a řádků křížovky. Dvojice proto použijeme jako souřadnice v křížovce a zjistíme skutečnou tajenku – cílové heslo NEBÁT SE A VYHRÁT.

    O šifře:
    Jedenáctá a poslední šifra, jejímž výsledkem má být heslo, je dobrou příležitostí pro křížovku s divnou tajenkou. Křížovky jsme udělali tři verze. První byla křížovkářsky nepěkná, druhá měla za výsledek místo cíle a ne heslo, což se nám nehodilo. Třetí, s celkově nejlepšími slovy a asi nejvíc křížovkářskou pouštíme do hry. Každou verzi jsme (podobně jako u šifer 5, 6 a 8) připravovali mnoho hodin.

    11., Pohoda – křížovka (lehčí) – Tomečkova studánka

    kliknutím na obrázek přejdete na stránku šifry

    Co my:
    U Tomečkovy studánky hlídala Jitka.

    Co týmy:
    Nejdříve dorazili Heda!, se čtvrthodinovými odstupy Tchořím smradem, IQtIQ a těsně před zavřením pak další týmy. Kdo nestíhal luštění, bral nápovědu ihned.

    Řešení:
    Stejný postup jako ve Výzvě. Křížovka je maximálně zjednodušená a jednoznačná díky použití obrázkové legendy. Opět vyjdou souřadnice písmenek. Heslo je ČERTOVINA.

    cíl – sportovní hřiště na severu Útěchova


    Co my:
    Michal přijel do cíle před třetí hodinou odpoledne. Musel řešit spornou situaci, kdo je první, což se, hlavně díky oběma nejlepším týmům, podařilo ke všeobecné spokojenosti. Před hrou jsme objednali sto klobás, na které příchozí hráči dostávali třetinovou slevu (deset korun).

    Co týmy:
    Velká vlna týmů dorazila až s blížícím se koncem hry za soumraku. Účastníci si mohli objednat něco na hlad a žízeň a prohlédnout nástěnky se vzorovým řešením šifer. K prostředí cíle nám hráči sdělovali samé kladné ohlasy, ke hře většinou také, takže věříme, že se vám Krtčí norou 3 líbila.

    Vítězné týmy:
    Celou hru bez ztráty jediného bodu se podařilo projít týmům Prahory, Chlýftým, Lamy na varanech, Pralinky zvlášť, and all that jazz a www.HALUZ.org. Chlýftým dostal trička, Prahory se spokojily se šátky, Lamy za střetí místo dostaly také šátky. Poslední sadu šátků jsme věnovali týmu Rychlý želvy, s průměrným věkem 12,2 roku předvedli obdivuhodný výkon.


    Poděkování

    Děkujeme všem testerům a pomocníkům. Bez nich bychom hru nemohli organizovat.
    Děkujeme všem hráčům za účast a za to, že nám řekli nebo poslali svoje zážitky a připomínky.